Sidor

fredag 7 juni 2013

Måla på stenar

Att rita på stenar är ett enkelt och trevligt pyssel och själva samlandet av stenar brukar vara roligt det också. Vi har använt vanliga tuschpennor, men med hobbyfärg av något slag blir det förstås både snyggare och färggrannare.




Jag hittade en del inspiration och idéer via Pinterest för vad man kan göra tillsammans med barnen.

Memory med lika bilder, motsatsord eller dylikt

http://www.poppitscupboard.com/p/story-stones-for-sale.html

Sagopåse - hitta på sagor tillsammans

http://www.craftingconnections.net/the-blog/story-stones/

Bokstäver och siffror

Domino

http://www.marthastewart.com/286708/painting-crafts/@center/276982/craft-tools-and-projects#/223875?xsc=eml_crd_2012_02_25&om_rid=NskGsw&om_mid=_BPSNtUB8d-68-h


tisdag 4 juni 2013

Fotografera

Jag har funderat en del kring visualitet sedan jag fick en kommentar om detta. Min dotter har alltid haft en tydlig visuell styrka, liksom många barn med autism verkar ha. Hon använder sig bland annat av bilder på olika sätt. Om hon till exempel inte kan förklara något med ord hämtar hon papper och penna och ritar en teckning eller bildserie. Likaså ritar vi vuxna ibland bildserier när vi förklarar någonting för henne. Hon kan också rita teckningar för att bearbeta en situation som har väckt starka känslor. Detta är något hon numera gör på eget initiativ så att jag antar att hon finner ett lugn i att själv skapa bilder.  
 
Min son har inte varit mottaglig för bilder på samma sätt och han har inte visat något större intresse för att skapa egna bilder. Han ritar bollar och är nöjd med det. Det senaste halvåret har han dock blivit mer öppen för den här typen av visuella intryck; han tittar på bilder, bläddrar i böcker och benämner bilder. Han har också blivit väldigt intresserad av att fotografera, och han är produktiv kan jag säga. Han fotar sig själv, familjen, sina saker och en massa andra föremål hemma. När han är klar visar han upp och benämner. En dag dokumenterade han hela vägen hem från dagis från sitt perspektiv i vagnen och sedan dess har vi pratat om dessa bilder flera gånger. Det blev förstås en del bilar, cyklar och hus, men också träd, buskar, fötter...

 
 
 
Jag tänker att själva fotograferandet kan vara ett medel att använda i träningen i till exempel:
 
Samspel och samtal
För att få med min son i ett samtal eller i en aktivitet måste jag möta honom där han är. Att utgå från hans egna bilder är ett sätt att få till ett samspel och prata om det som ligger nära honom och som han själv upplevt.
 
Språkträning
En kväll när det fotograferades här hemma kom jag på att jag kunde ge barnen uppdrag som både lek och träning. De fick uppmaningar med adjektiv som "Fota blå saker.", "Fota något runt." "Fota något litet och grönt. " osv.  För mina barn blir den här leken också en träning i att följa uppmaningar och att samarbeta. Barn som har lärt sig läsa kan ju även få fotouppdrag skriftligt.
 
Appar
Mina barn fotar med min telefon vilket är enkelt både för dem och mig. Telefonen har jag alltid med mig och därför kan de fota lite när och var som helst. Det är smidigt att redigera bilder också med olika appar, även om jag inte gör det så ofta. Här är några appar jag använder:
Adobe Photoshop Express - för att beskära bilder, göra ändringar och korrigeringar.
Pixlr-o-matic - för effekter, filter och ramar.
Pic Collage - för att skapa kollage.
 
Samliga appar är gratis men det går att köpa till fler funktioner i dem.